Har du ont i höften?

Här kommer några exempel på vad man kan göra vid smärta i höften.

Inklämning i höften: Känns som en diffus smärta i ljumsken, känns också som smärta när man lyfter upp knät högt samtidigt som man vrider in det.
 Beror på benpåbyggnad i leden vilket medför att rörelseomfånget i leden minskar. (Det blir en inlämning i leden där benpåbyggnaden är).
Lindring: Bibehålla rörelsen man har i leden med bland annat hjälp av artikulering, hjälpa musklerna runt leden att slappna av. Om inklämningen blir för stor hjälper operation. Öka bålstabiliteten.

Seninflammation i adduktorerna: (Tendinit) Kommer som en smygande smärta djupt in i ljumsken. I början känns det oftast i slutet av ett träningspass, efterhand gör det ont hela tiden.
Beror ofta på överansträngning av adduktormusklerna (musklerna som för ihop benen).
Lindring: Hjälpa musklerna att slappna av, och börja med rehabträning för att senan ska läka på ett jämt och fint sätt.

Knäppande höft: Det knäpper till i höften och ibland hörs ett knäppande ljud när man lyfter knät. Beror ofta på att höftböjarens sena hoppar över pubisbenet, eller att senstråket på utsidan av benet hoppar över benknabben på lårbenets utsida.
Lindring: Stretcha höftböjaren och eller höftens muskler som för isär benen (abduktorerna). Öka bålstyrkan.

Artros i höftleden: Artros är nedbrytning av det hala brosket i leden, vilket medför smärta. Nedbrytningen kan bero på många olika saker. Viktigt att tänka på är att brosket i lederna (hyalint brosk) behöver bela:stning för att få i sig näring. Det är alltså viktigt med en individanpassad rehabträning vid artros.
Lindring: Släppa av muskelspänningar runt artrosen för smärtlindring, och individanpassad rehabträning

Bursit: Bursit är en slemsäck som finns vid många leder i kroppen, de är till för att minska friktionen mellan muskler, senor, ligament och ben.
Dessa kan bli inflammerade och känns då som en stark smärta på ett begränsat område i leden.
Lindring: Hitta orsaken till att irritationen har uppstått i bursan.

Ljumsk-sträckning: Bristning i musklerna som för ihop benen. Detta sker plötsligt med en intensiv smärta i ljumsken och eller insidan av låret.
Få på kompression så snabbt som möjligt (hårt tryckförband 20 min,  sen linda om med ca halva elastisiteten. Kolla alltid så det finns cirkulation i det lindade området.)
Lindring: Om skadan är stor sjukvård. Om den är partiell (inte så stor). Försiktig töjning i början med lågintensiv cirkulationsträning, undvik massage av det skadade området i början. Fortsätt med smärtfri viktträning efter 4 – 5 dagar. Plus rehabträning under längre tid.